Zelfcompassie

Waarom een zelfcompassietraining?
Hoe ga je gewoonlijk om met moeilijkheden in het leven, zoals je afgewezen voelen, fysieke problemen of financiële tegenslag? De meest van ons gaan instinctief in gevecht met negatieve ervaringen. We verwijten onszelf dat dingen fout gaan: ‘Dit had niet mogen gebeuren’, ‘Wat is er fout met mij’. Deze gewoonte voegt helaas meer stress toe aan ons leven. Met de zelfkritische gedachten die we vaak hebben, voelen we ons al verslagen voordat we door hebben wat er aan de hand is.
Hoe zou het zijn om in plaats hiervan op zo’n moment even de tijd te nemen om te kalmeren en vriendelijk voor jezelf te zijn?

Wat als we met onszelf zouden kunnen omgaan als met een goede vriend(in) wanneer we het moeilijk hebben? Dat is precies wat mindful zelfcompassie je leert. – Christopher Germer

De zelfcompassietraining (mindful self-compassion) is gebaseerd op het baanbrekende onderzoek van Kristin Neff en de klinische expertise van Christopher Germer en leert deelnemers om met vriendelijkheid, zorg en begrip te kunnen reageren op moeilijke momenten in het leven.
De drie kern componenten van zelfcompassie zijn vriendelijkheid, gedeelde menselijkheid en mindfulness.

Vriendelijkheid opent ons hart voor lijden, zodat we onszelf kunnen geven wat we nodig hebben. Gedeelde menselijkheid doet ons beseffen dat we niet alleen zijn. Mindfulness brengt ons in het huidige moment, zodat we onze ervaring beter kunnen accepteren. Deze drie componenten tezamen zorgen voor een warme en verbonden aanwezigheid tijdens moeilijke momenten in ons leven.
Zelfcompassie kan door iedereen worden geleerd, ook door mensen die in hun kindertijd weinig liefde ontvingen en door mensen die zich ongemakkelijk voelen bij zorgzaamheid naar zichzelf.

In de training leer je onder andere:

  • Hoe je gemakkelijker met lastige emoties om kunt gaan
  • Jezelf te motiveren met aanmoediging in plaats van kritiek
  • Hoe je lastige relaties, oud en nieuw, kunt transformeren
  • Inzicht te krijgen in theorie en onderzoek naar zelfcompassie
  • Zelfcompassie en mindfulness oefeningen om dagelijks te beoefenen
  • De theorie en het onderzoek achter zelfcompassie.
  • Hoe je eigen leraar te worden.

Voor wie?
Het belangrijkste is dat de training je aanspreekt. Het werkt verdiepend na een mindfulnesstraining, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen of eerst de zelfcompassietraining te doen.
In de mindfulnesstraining ligt het accent meer op aandacht en opmerkzaamheid. Compassie is wel één van de acht factoren van mindfulness. In de mindfulnesstraining leer je langer mediteren.
De zelfcompassietraining richt zich vooral op vriendelijkheid en mildheid, om te beginnen naar jezelf. Mindfulness is weer één van de drie pijlers van zelfcompassie.

Praktisch
De training bestaat uit negen bijeenkomsten: 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een stiltedag van 4 uur.

De volgende zelfcompassietraining vindt plaats in najaar 2018.
Heb je interesse, laat het ons weten. Bij voldoende belangstelling plannen we al eerder een training

Trainers
Ida Tuinhof van Tuinhof Vitaal en Ineke Moers van AyinSpirit uit Den Haag

Ida Tuinhof: ‘Sinds 2013 ben ik als zelfstandig ondernemer werkzaam in Leiden. Ik geef mindfulnesstrainingen, Breathworks trainingen en mindful Pilates lessen aan particulieren én mindful werken workshops en trainingen voor  bedrijven en zorgorganisaties.  In mijn werk als Oefentherapeut Cesar en fysiotherapeut kwam ik veel cliënten met fysieke klachten tegen waarbij psycho-soclale en emotionele factoren een rol speelden. Bewustwording, ontspanning en zelfzorg waren voor mij belangrijke aandachtspunten in de behandeling van cliënten.  Zelf raakte ik in 2000 overspannen. Een periode van reflectie brak aan. Waardoor was ik zo uit balans geraakt? Hoe stond het mijn eigen zelfzorg? Ik kwam in aanraking met mindfulness en ik wist meteen dat mindfulness mij zou helpen om beter voor mezelf te leren zorgen en meer mildheid in mijn leven te brengen. Na een persoonlijke verdieping in mindfulness en meditatie heb ik me in 2010 ontwikkeld tot mindfulnesstrainer en de jaren daarna tot Breathworks- en compassietrainer.
Mindfulness, vriendelijkheid  en (zelf)compassie geven mijn leven kleur en rijkdom. En dat wens ik iedereen toe. Voeding en verdieping haal ik uit dagelijkse beoefening, bijscholingen en jaarlijkse stilteretraites.
Ik voel me dankbaar dat ik als trainer deelnemers mag begeleiden in het ontwikkelen van mindfulness en (zelf) compassie in hun leven”.

Ineke Moers: ‘Met een achtergrond in het maatschappelijk werk waar ik mij vooral richtte op de meer therapeutische kant van het vak, besloot ik in 2008 om mijn eigen praktijk te starten. Een eigen praktijk voor counseling, coaching, ACT-therapie, Mindfulness, Compassie en ACT-trainingen.
Aanvankelijk bestond mijn werk voornamelijk uit individuele begeleiding. Omdat het mij opviel dat zoveel mensen stressklachten hebben in deze hectische maatschappij, besloot ik in 2009 om de opleiding tot
mindfulnesstrainer te gaan doen. Zelf mediteerde ik al jaren, waarbij ik verschillende tradities uitprobeerde. In mindfulness kwam alles wat mij aansprak samen. Het is down-to-earth en door de dag heen toe te passen. Het biedt mij rust, waardoor ik niet vergeet wat ik echt belangrijk vind in het leven en het helpt mij beter om te gaan met moeilijkheden. Inmiddels heb ik meer dan vijftig mindfulness groepen begeleid en ik ben trainer voor SeeTrue in Den Haag. Vriendelijkheid en mildheid naar onszelf is één van de aandachtspunten bij mindfulness.
Het valt me steeds weer op hoe hard wij vaak over onszelf oordelen. Dit geldt ook voor mijzelf. De wens om dit te verdiepen bracht mij ertoe om in de jaren 2013 – 2015 diverse (zelf)compassietrainingen en vervolgens opleidingen te doen. Mindfulness, zelfcompassie en compassie hebben mijn leven enorm verrijkt. Dit wens ik iedereen toe.

Interesse in een zelfcompassietraining?
Neem contact met me op voor een kennismakingsgesprek. Hierin kijken we of er specifieke wensen zijn en of die kunnen worden ingepast in de training. Na afloop van de training is er voor elke deelnemer gelegenheid voor een individueel evaluatiegesprek.

 

De training vindt plaats op een sfeervolle locatie in de binnenstad van Leiden.
Praktijk Jan van Hout
Jan van Houtkade 42
2311 PE Leiden